Yrittäjä on päivänsä ansainnut!

Yrittäjät ovat ihmisiä, joilla on asennetta yrittämiseen, kykyä tehdä oikeita asioita sekä motivaatiota ja uskoa tulevaisuuteen.

Tänään 5.9 vietetään Yrittäjän päivää. Päivää on vietetty jo vuodesta 1997 alkaen yrittäjyyden arvostuksen edistämiseksi ja tukemiseksi. Aloitin oman Yrittäjän päiväni heräämällä (yrittäjä-)puolisoni kanssa aamukahville. Pohdiskelimme kahvikupposen ääressä hetken yrittäjyyttä. Puolisoni mielestä sana yrittäjä on huono. Eihän tässä mitään yritetä, vaan unelmoidaan, ideoidaan, otetaan ideasta koppi ja toteutetaan se. 

Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että olen syntynyt yrittäjäperheeseen. Olen oppinut jo pienestä pitäen sen, että leivän eteen tehdään töitä. Raha ei jaeta kaikille haluamiansa määriä pankin seinästä vaan ne täytyy työllä ansaita. Täytyy olla ahkera. Täytyy olla sinnikäs. Täytyy tehdä töitä silloinkin, kun tekisi mieli luovuttaa. Ei auta, että menee töihin kaivamaan nenää ja sanoo, että minulla on nyt huono päivä ja mikään ei kiinnosta. Edestään löytää, jos niin toimii. Olen myös oppinut jo lapsena sen, että yrittäjä voi määrittää omat työaikansa. Yrittäjä voi olla läsnä lasten kanssa koulun jälkeen ja jatkaa töitä, kun lapset menevät nukkumaan. Yrittäjä voi valita missä tekee töitä ja kenen kanssa. Yrittäjällä on mahdollisuus valita oma työtapansa ja työvälineensä. Yrittäjällä on vapaus valita. 

Yrittäjien sivuilla yrittäjiä kuvataan seuraavasti: Heillä on asennetta yrittämiseen, kykyä tehdä oikeita asioita sekä motivaatiota ja uskoa tulevaisuuteen. Allekirjoitan kyllä kaikki. Näin ei tietenkään ole aina eikä varsinkaan joka päivä, mutta suurimman osan ajasta. Näitä samoja piirteitä on tietenkin monella työntekijälläkin. Kaikki eivät välttämättä halua perustaa omaa yritystä, ottaa mahdollisesti isoa taloudellista riskiä tai muuten nauttivat työn tekemisestä työntekijän asemassa. Jokaiselle löytyy oma hyvä ja tärkeä polku kuljettavaksi. 

 

Jatkoin aamukahvien jälkeen päivää yrittäjien aamupalatilaisuuteen, jossa verkostoiduin muiden yrittäjien kanssa ja sain kuulla puheenvuoron Siili Solutions Oyj:n markkinointijohtaja Antti Kiukkaalta. Puheenvuoro käsitteli yrittäjyyttä ja johtamista. Puheenvuoro herätti itsessäni monia ahaa-elämyksiä, joita ajattelin jakaa seuraavaksi. Kannattaa lukaista vinkit, vaikka et konkreettisesti johtaisi työssäsi tai yrityksessäsi ketään. Johtaminen nimittäin voi olla myös sinun itsesi johtamista. Siinäpä onkin haastava laji!

 

Alkuun puhuttiin motivaatiosta. Tähän olen itsekin törmännyt usein urani aikana. Teen töitä verkostomarkkinoinnin parissa, jossa johdan isoa joukkoa itsenäisiä jälleenmyyjiä ympäri Suomen. He eivät kuitenkaan ole minulla töissä eivätkä työsuhteessa, joten johtamistyylini on enemmänkin esimerkillä johtamista ja valmentamista. Opastan ja ohjaan muita ihmisiä eteenpäin auttamalla heitä löytämään heidän omia vahvuuksiaan. Olen toiminut yrittäjänä kohta yhdeksän vuotta ja suurin oppi, jonka olen saanut, on kysyä kysymyksiä. En kerro, että miten asiat pitää tehdä enkä käske. Kysyn kysymyksiä ja ohjaan eteenpäin heidän itsensä antamien vastausten mukaisesti. Meidän työssämme jokainen tekee oman tavoitteensa verran töitä ja on vastuussa itse siitä, että tekee tavoitteensa vaatimat työt. Vähän sama tilanne on, kun ottaisi itselleen personal trainerin salille. PT auttaa asiakastaan saavuttamaan tavoitteen tukemalla ja ohjaamalla. PT saattaa näyttää vierestä mallia ja esimerkkiä, mutta ei tee asiakkaansa puolesta. Motivaatio ja into työhön lähtee asiakkaasta itsestään. 

 

Aina välillä vastaan tulee joku, joka soittaa minulle ja sanoo: ”Anna mulle motivaatiota!”. Motivaatio ei kasva puussa. Sitä ei voi annostella ihmiseen lusikalla ja sanoa, että tässä päiväannos, ole hyvä! Minä voin työssäni inspiroida muita, mutta en motivoida. Ulkoapäin annettu motivaatio kestää vain pienen hetken. Esimerkiksi palkankorotuksen antaminen motivoi tutkimusten mukaan keskimäärin kaksi viikkoa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö hyville tyypeille kannata maksaa kunnon liksaa. Mutta ihmisiä ei voi ostaa motivoitumaan. Ihmistä ei voi ostaa paremmaksi työntekijäksi. Motivaatio on itsessä tai ei ole. 

 

Miten sitä motivaatiota voisi sitten kaivaa esiin ja mitkä asiat siihen vaikuttaa? Itse olen käyttänyt ihmisien tavoitteita ja motivaatiota selvittäessäni GROW-menetelmää. Siinä käydään erilaisten kysymysten avulla läpi ihmiset tavoitteita, nykytilanne, vaihtoehtoja ja tahtotilaa. Olen kokenut sen erittäin vahvaksi tavaksi ohjata ihmisiä. Vastaukset ovat jokaisella itsellään ja joskus tarvitaan erilaisia tapoja siihen, että ne saadaan kaivettua esiin. Jokaisella ihmisellä on valtavasti kätkettyä potentiaalia, jonka hyödyntäminen vie heidät urakehityksessään nousukiitoon tai yrittäjyydessään menestykseen. Se onkin eri asia, että osaako työnantaja kaivaa työntekijöistään heidän potentiaalinsa esiin tai osaatko sinä yrittäjä kaivaa omat vahvuutesi itsestäsi?

 

Antti Kiukas lähestyi asiaa mielestäni loistavilla kysymyksillä, jotka pohjautuvat tieteeseen ja tutkimuksiin. Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita jokaisen muita ihmisiä johtavan ihmisen pitäisi kysyä kuukausittain työntekijöiltään, tiimiltään tai vaikka urheilujoukkueen valmentajan valmennettaviltaan! Nämä ovat sellaisia kysymyksiä, jotka herättävät ajattelemaan. Alkuunsa vastaukset voivat olla ympäripyöreitä. Suomalaiset eivät ole tottuneet avautumaan. Mutta kun kysyt näitä tarpeeksi usein, tarpeeksi pitkään, tulet huomaamaan eron. Tulet huomaamaan ihmisten kätketyn potentiaalin, tulet näkemään pilkkeen silmäkulmassa ja tulokset heidän työssään, kun he löytävät mahdollisesti jo kadonneen motivaationsa itsestään. Tärkein asia sinulla kysymysten esittäjänä on kuunnella vastaukset hyvin tarkkaan. Kuuntele, älä aseta vastauksia ihmisten suuhun, vaikka kuinka mieli tekisi. Kysy ja ole sen jälkeen itse hiljaa. Voit yllättyä. 

 

Ensimmäinen kysymys: Miksi aamuisin heräät töihin? (Joku muu asia kuin raha). Ihmiset kertovat tähän kysymykseen vastatessaan motivaatiostaan. Mikä heitä motivoi. Hyvä johtaja tietää ja ymmärtää erilaisten työntekijöidensä motivaatiorakenteen. Toista motivoi muiden auttaminen, hyvän tuominen muille ja asiakkaat. Toista motivoi myyntitavoitteen saavuttaminen ja itsensä ylittäminen. Kysy kysymykset myös itseltäsi: Miksi sinä heräät aamulla töihin? 

 

Toinen kysymys: Minkä asian haluat oppia seuraavaksi? Niin kauan, kun ihminen kokee oppivansa uutta, hänen motivaationsa on käytännössä loppumaton. Työ on silloin seikkailua. Kun asiat tulevat täysin hallittaviksi, niistä tulee rutiinia. Rutiini ei ole seikkailua ja motivaatio loppuu. Rutiinista tulee puurtamista. Jokaisella ihmisellä on hyvä olla yksi sellainen asia työssään koko ajan meneillään, jota oppii ja opiskelee. Aina parempi tilanne on, jos työnantaja on myös kartalla tästä opittavasta asiasta ja seuraa työntekijänsä opiskelua sekä kannustaa siinä eteenpäin. 

 

Kolmas kysymys: Mistä asioista tiedät onnistuneesi työssäsi? Mitä ihmiset kokevat? Mistä ihmiset tietävät onnistuneensa? Vastaukset voivat olla täysin erilaisia samaa työtä tekevillä ihmisillä riippuen heidän persoonastaan.

 

Neljäs kysymys: Missä asioissa voit taitojesi puolesta auttaa muita? Suomalainen on perinteisesti hämillään, kun häneltä ensimmäisen kerran kysytään tämä kysymys. Emme osaa kehua itseämme. Aikansa mietittyään saamme kuitenkin vastaukseksi asioita, joissa työntekijä tai johdettava kokee olevansa hyvä ja vahva osaaja. Ne ovat sellaisia asioita, joissa ihminen nauttii työstään, koska tietää osaavansa sen. Hyvä työnantaja tai johtaja järjestää työntekijöilleen mahdollisuuden auttaa ja opettaa muita heidän omilla vahvuusalueillaan. Opettamalla muita saa itse älyttömän hormoniryöpytyksen, joka tuottaa hyvää oloa ja onnistumisen tunnetta vielä pitkän aikaa.

 

Viides kysymys: Mistä asioista koet, että sinun tulee päättää ja vastata ihan itse? Tämän kysymyksen moni jättää kysymättä. Halutaan pitää narut omissa käsissä, ei haluta jakaa vastuuta. Kun johtaja kysyy tämän kysymyksen, hän alkaa jakamaan vastuuta ihmisille sekä luottamaan heihin. On totta, että hän ottaa samalla riskin, että voi pettyä eikä henkilö ollut luottamuksen arvoinen. On myös todella suurella todennäköisyydellä totta, että luottamalla ihmisiin ja jakamalla vastuuta heistä kasvaa yrityksesi timantteja!

 

Motivaation tärkeitä tekijöitä:

 

Työllä on merkitys. Merkityksettömässä työssä ihmiset tekevät rutiineja – ei ihmeitä.

 

Oppimisen mahdollistaminen. Jokaisella pitäisi olla menossa joku asia, mitä opiskella eteenpäin. 

 

Onnistumisen tunne. Niin kauan, kun työ tarjoilee onnistumisen tunnetta, ihmiset pysyvät motivoituneena. Mitä pidempi ura on takana, sitä vähemmän pienet onnistumiset työntekijässä tuntuu. Ne ovat itsestäänselvyyksiä eikä niitä huomioida. Tässä kohtaa johtajan asema korostuu. Johtajan tehtävä on antaa hyvää palautetta niin paljon kuin mahdollista! Aivan hullun paljon oikeastaan. Aikuiset ihmiset huomaavat kyllä itsekin, jos joku heidän tekemänsä työ meni v*tuiksi. Harvemmin he tarvitsevat ketään vielä muistuttamaan siitä. Usein huomamatta jää kuitenkin pienet onnistumiset ja hyvin tehdyt työt. Silloin on johtaja paikallaan sanomassa, että hyvin vedetty! Et voi kehua liikaa. Monesta ihmisestä tuntuu, että heidän työnsä on merkityksetöntä ja kukaan ei näe sitä. Anna hyvää merkityksellistä palautetta ja anna sitä paljon. 

 

Vahva osaaminen. Ihmiset kokevat suurta motivaatiota sellaista asiaa kohtaan, joissa heillä on vahva osaaminen. Kaikilla on annettavaa! Muista myös, että sen oppii, minkä opettaa eli anna työntekijöiden jakaa osaamistaan myös muille. 

 

Kun ihminen saa itse päättää tai vaikuttaa ajankäytöttöön, työkavereihin/työtiimiin, työtehtäviin, työkaluihin ja -tekniikoihin, niin motivaatio säilyy. Nuohan ovat käytännössä aivan samoja asioita, kuin yrittäjyys itsessään on. Jos nämä asiat toimivat niin hyvin meillä yrittäjille itsellämme, että jaksamme tehdä töitä vuodesta toiseen pitkistä työpäivistä välittämättä, olisiko syytä kokeilla antaa myös työntekijöillemme tai tiimeillemme sama mahdollisuus. Se ei varmasti ole helppo askel meille yrittäjille, jotka olemme luoneet kaiken tekemisemme alusta saakka itse ja rakentaneet systeemin. Se voi kuitenkin olla suurin ja merkittävin askel yrityksesi menestystarinassa, kun alat luottamaan muihin ja jakamaan vastuuta. Kivirekesi kevenee kivi kiveltä ja saat aikaa ideoida lisää ja energiaa vapautuu muihin tehtäviin. Työntekijäsi tai tiimiläisesi kasvavat omiin rooleihinsa ja saavat tarvitsemaansa haastetta nauttiakseen työstään!  He alkavat suhtautua työhönsä intohimolla! 

 

Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä pari sanaa tästä paljon puhutusta intohimosta! Mistä tiedät, että onko sinulla työhösi intohimo? Nämä muutamat seikat kuvaavat sitä hyvin! Kun itse kuulin nämä, ymmärsin, että olen onnellisessa asemassa saadessani tehdä työtä, jonka ääressä allekirjoitan jok’ikisen näistä:

1. Kadotat usein ajantajun työtä tehdessäsi

2. Tiedostat tekeväsi työtä, mutta jostain syystä se ei tunnu työltä

3. Kun näet intohimosi aihetta toteutettavan huonosti, herää sinussa voimakkaitta tunnereaktioita

4. Naurat ja/tai tunnet palkitsevia tunteita usein työtä tehdessäsi

5. Mietit välillä työasioita vapaa-ajalla ja se on itseasiassa ihan hauskaa eikä ahdistavaa

6. Tekisit salaa samoja hommia melkein ilmaiseksi, kunhan saisit tehdä

7. Kyllästytät ajoittain tuttuja ja sukulaisia juhlissa ja illanvietoissa puhumalla niitä työjuttujasi

 

7/7 oikein omalla kohdallani! Toivon, että sinulla on työ, johon suhtaudut intohimolla! Jos näin ei ole, niin mielestäni loppukaneetiksi sopii hyvin yritykseni motto:

 

If it doesn´t make you smile, change it! 

 Hyvää Yrittäjän päivää toivottaen, 
Jaana