Sisältääkö kosmetiikka kemikaaleja tai myrkkyjä? Onko tuote ekologinen valinta?

SISÄLTÄÄKÖ KOSMETIIKKA KEMIKAALEJA TAI MYRKKYJÄ? ONKO TUOTE EKOLOGINEN VALINTA?

Näihin kysymyksiin olen törmännyt useamman kerran työskennellessäni yli kymmenen vuotta kosmetiikan parissa. Kuluttajille markkinoidaan monia tuotteita aivan poskettomilla väittämillä. Usein tilanne on se, että myyjä ei itsekään tiedä mitä sammakoita tuli suustaan päästäneeksi vaan toistaa sujuvasti joltain toiselta kuultua lentävää lausetta. Kosmetiikkamarkkinoilla on tullut vastaan esimerkiksi: ”myrkytön”- ja ”kemikaaliton”-sanoilla varustettuja kosmetiikan markkinointilauseita. Lisäksi erilaisia sertifikaatteja ja pupun kuvia löytyy käytännössä jo melkein jokaisesta tuubista. Jos ei muuta ole keksitty, niin tehdään rusehtava purkki ja kylkeen pari vihreää lehteä, jotta tuote ainakin ulkoisesti näyttäisi hyvältä ja ekologiselta valinnalta. Miten ihmeessä kuluttaja voi pysyä kärryillä siinä, että mitä käyttää ja mitä ei?


Monissa kosmetiikkatuotteissa on mitä erilaisempia pupujen kuvia tarkoituksenaan kertoa tuotteiden eläinkokeettomuudesta. Animalian sivuilta löydät lisätietoja eläinkokeista ja eläinkokeettomuudesta. Eläinkokeettomat tuotteet tunnistat Leaping Bunny -logosta. Logoja on myös muita, mutta tämä leaping bunny on kaikkein tiukin vaatimuksiltaan. Tämän logon omaava yritys ei tee eikä teetä eläinkokeita, eikä ole osallisena eläimillä testaamisessa nyt eikä tulevaisuudessa. Se ei osta ainesosia, valmistusreseptejä eikä tuotteita sellaisilta toimittajilta, jotka ovat tehneet tai teettäneet eläintestejä tai olleet osallisena eläintesteissä yrityksen sitouduttua standardiin. Yrityksen on vaadittava kaikilta raaka-aineidensa toimittajilta säännöllisesti kirjalliset vakuutukset, joissa ne osoittavat täyttävänsä eläinkokeettomuudelle asetetut ehdot. Kolmen vuoden välein yrityksessä tehdään riippumaton tarkastus, jossa eläinkokeettomuus varmistetaan. Tätä sertifikaattia ei voi ostaa. Foreverin tuotteissa on juuri tämä Leaping Bunny-sertifikaatti. Se on aika harvinainen tuoteperheessä, jossa on kodinpesuaineita mukana. Saamme olla siitä ylpeitä, että myös kodintuotteemme MPD kuuluu tämän sertifikaatin alle.

Kemikaali, mikä se on?

Aloitetaan vaikka siitä, että kemikaaleja on kaikkialla. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin sivulla kerrotaan kemikaaleista seuraavaa: ”EU:n kemikaalilainsäädännössä kemikaali on aine tai seos. Aineella tarkoitetaan alkuainetta ja sen yhdisteitä sellaisina kuin ne esiintyvät luonnossa tai millä tahansa valmistusmenetelmällä tuotettuina.” Alkuaineita ovat esimerkiksi hiili, happi, vety ja muuta aineet, joita luonto on pullollaan. Lähtökohtaisesti voidaan ajatella, että kaikkialla on kemikaaleja eikä niitä voi mitenkään välttää. Kuluttajat usein ymmärtävät kemikaalit ainoastaan kemianteollisuuden tuotteina, jotka suoraan vahingoittavat luontoa ja ympäristöä. WWF:n sivuilla kerrotaan eläimistä löytyvistä haitallisista kemikaaleista, joita ovat muutamia mainitakseni esimerkiksi CB-yhdisteet, organoklooriset torjunta-aineet kuten DDT, metallit sekä yhä käytössä olevat bromatt palonestoaineet ja perfluoratut kemikaalit. Näitä aineita käytetään esimerkiksi teflonpinnotteisista paistinpannuista, sähkölaitteissa, rakennusmateriaaleissa, polyuretaanissa, kodintekstiileissä ja huonekaluissa.
kiertokulku.png | Puuinfo

Kemikaaleja on kaikkialla.

Kosmetiikan turvallisuuden perustana on raaka-aineiden laatu ja turvallisuus. Usein ajatellaan, että se mikä kelpaa syötäväksi kelpaa myös kosmetiikassa käytettäväksi, mutta automaattisesti näin ei ole.  Raaka-aineille altistus on erilainen iholle levitettynä kuin syöytynä. Luonnon raaka-aineissa lisähaasteita tuo erien väliset eroavaisuudet ja epäpuhtaudet. Ei voida sanoa, että luonnon raaka-aineet olisivat automaattisesti turvallisempia kuin synteettiset raaka-aineet.

Tuotteen INCI-lista kertoo tuotteessa käytetyt raaka-aineet pitoisuusjärjestyksessä. Alussa on ne raaka-aineet, joita tuotteessa on käytetty eniten ja lopuksi ne, joita tuotteessa on käytetty vähiten. Alle 1% pitoisuudella olevat raaka-aineet voivat olla lopussa missä tahansa järjestyksessä. Raaka-aineiden nimistä ei voi päätellä tuotteen alkuperää. Saman niminen raaka-aine voi olla luonnosta tai synteettisesti valmistettu. Kemiallisesta näkökulmasta ajateltuna sillä ei ole merkitystä, että onko tuote valmistettu synteettisesti vai eristetty luonnosta. Mikäli kyseessä on puhdas aine, niin silloin kyseessä on myös täysin sama molekyyli täysin samoilla ominaisuuksilla. Näin ollen sama raaka-aine ei eroa tehokkuudessa tai hellävaraisuudessa oli se sitten synteettinen tai luonnollinen.

Eikö olisi vain helpompaa korvata kaikki raaka-aineet luonnosta saatavilla aineilla, jos kuluttajat sitä haluavat? Totta ja tarua. Toisaalta se olisi markkinoinnillisesti hyvä teko, sillä silloin voisi tavoittaa kaikki kuluttajat, jotka haluavat käyttää vain luonnontuotteita maksoi mitä maksoi. Mutta jos kaikki kosmetiikassa käytettävät synteettiset raaka-aineet korvattaisiin luonnosta eristetyillä aineilla, ei luonnon raaka-aineita riittäisi käyttöön kestävällä tavalla. Tässä tapauksessa kosmetiikan tuotanto aiheuttaisi suuren rasituksen ympäristölle. Lisäksi kaikki raaka-aineet eivät säily stabiileina eli muuttumattomina silloin, kun ne on eristetty luonnosta. Tuotteen puhtauden ja turvallisuuden takia osa raaka-aineista on parempi kehittää synteettsesti.  Elintarvikelainsäädännössä kaikki raaka-aineen kemiallinen, mekaaninen tai fyysinen muuttaminen tarkkoittaa, että raaka-aine on käsitelty. Tälläisiä käsittelyjä ovat esimerkiksi pakastaminen, kuivaaminen ja uuttaminen. Tämän takia emme voi kutsua luonnollisiksi tuotteiksi esimerkiksi maitoa, rusinoita tai pakastemansikoita, vaikka nehän ovat luonnollisemmasta päästä tuotteista, mitä kaupasta voi ostaa. Kosmetiikkalaissa ei ole vastaavaa selkeää määritelmää sille, milloin tuotetta voi sanoa luonnolliseksi, mutta markkinointi ei kuitenkaan saa olla harhaanjohtava. Esimerkiksi Foreverin tuotteet pohjautuvat Aloe veraan, joka on kaikkein luonnollisin ainesosamme. Aloe Vera hapettuu ja pilaantuu nopeasti poimimisen jälkeen ja se täytyy stabiloida, jotta kaikki hyvät aineet säilyisivät siinä. Tämän takia Aloe Veraamme ei voi sanoa luonnontuotteeksi.

Ympäristöystävällistä tuotetta valittaessa olisi tärkeää huomioida koko tuotteen valmistus- ja myyntiprosessi. Ympäristövaikutukseen kuuluu raaka-aineiden lisäksi tuotteen pakkausmateriaalien kierrätettävyys sekä valmistusmenetelmä ja myyntikanavat. Mitä vähemmän väliportaita tuotteen myyntikanavassa on, sitä vähemmän tuote-erät matkustavat varastolta toiselle, valmistajalta tukkureille, tukkureilta jälleenmyyjille ja jälleenmyyjiltä asiakkaille. Tässä vaiheessa esimerkiksi suoramyyntikanava on oikein hyvä vaihtehto. Jälleenmyyjät ostavat useimmissa yrityksissä tuotteet suoraan yritykseltä ja myyvät ne suoraan asiakkaille, jolloin ylimääräiset portaat jäävät pois. On myös olemassa erilaisia kolmannen osapuolen myöntämiä sertifikaatteja esimerkiksi ympäristön huomioimisesta tuotteiden valmistus- ja myyntivaiheessa. Tunnetuin näistä on ISO 14001, joka on myönnetty esimerkiksi Foreverille, jonka tuotteiden kanssa itse työskentelen.

Vuonna 2006 Forever otti käyttöön virallisen vastuullisuussuunnitelman ja sai ympäristöjohtamisen ISO 14001 -sertifioinnin – toimintamme on ollut tämän standardin mukaista siitä lähtien. Tämän jälkeen jätteen määrää ollaan saatu vähennettyä 50% ja kierrätystä lisättyä 26 prosentista 61 prosenttiin. Kasvihuonekaasuissa Foreverin nettohiilidioksidijalanjäljellä on positiivinen ympäristövaikutus. 20 täysikasvuista Aloe vera -kasvia muuttaa hiilidioksidia hapeksi yhtä tehokkaasti kuin yksi puu. Viljelmiemme yli 40 miljoonaa Aloe vera -kasvia sitovat kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidia joka vuosi.

Luonnonkosmetiikka vai synteettisiä tuotteita?

Helposti ajatellaan, että luonnonkosmetiikka olisi jotenkin puhtaampaa tai vähemmän kuormittavaa keholle ja iholle. Näin ei kuitenkaan ole, sillä kemikaali on sama oli se sitten luonnosta lähtöisin tai synteettisesti tuotettu.  Miksi näitä kahta tarvisi edes asettaa niin suureen vastakkain asetteluun? Suurimassa osassa niin kutsutuista synteettisistäkin tuotteista enemmistö tuotteen raaka-aineista on luonnosta lähtöisin. Vastakkainasettelun syynä on enemminkin bisneselämä tuotteiden takana. Luonnonkosmetiikan tulos kasvoi viime vuonna 22% ja se kertoo siitä, että ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, mitä iholleen laittavat. Toisaalta se kertoo myös monista mielikuvista myrkyttömyydestä tai kemikaalittomuudesta sekä siitä, että luonnonkosmetiikka on bisnes, jossa bisnesihmiset näkevät potentiaalia.  Lain silmissä näitä kahta linjausta ei kuitenkaan eroteta toisistaan vaan molemmilla on samat valvontaprosessit sekä molempien pitää olla täysin turvallisia kuluttajan käyttää.

Allergia tai herkistyminen voi tulla sekä synteettisille raaka-aineille että luonnollisille raaka-aineille. Kuten aiemmin jo kirjoitinkin, niin raaka-aineen alkuperä ei automaattisesti kerro tuotteen turvallisuudesta, tehokkuudesta ja hellävaraisuudesta. Suurimmalle osalle kuluttajista sopii molemmista lähteistä peräisin olevat raaka-aineet. Allergiat ja herkkyydet ovat yksilöllisiä, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Kosmetiikkaa valittaessa kannattaa säilyttää kultainen keskitie eikä esimerkiksi pyrkiä välttämään kaikessa jotain tiettyä raaka-ainetta ellei erityisesti ole sille allerginen. Silloin voi huomaamattaan altistaa itsensä isommalle määrälle jotain korvaavaa raaka-ainetta, joka herkistääkin helpommin. Tälläisiä tilanteita oli useita joitain vuosia sitten, kun ihmiset alkoivat välttelemään parabeeneja. Parabeeneja korvattiin paljon MIT-säilöntäaineella, jolle monet herkistyivät valitessaan useammin tuotteita, joissa ei ollut parabeeneja.

Olen itse kovin tyytyväinen uudesta kosmetiikan väittämiin kohdistuvasta säännöksestä, joka jokaisen kosmetiikkamarkkinoijan tulee ottaa käyttöön viimeistään heinäkuussa 2019. Jatkossa kosmetiikan markkinoinnissa pitää olla huomattavasti tarkempi tuote ”ei sisällä”-väittämien kanssa. Tuotteista ei voi esimerkiksi sanoa, että se ei sisällä jotain sellaista, mitä se ei muutenkaan saisi lain mukaan sisältää. Esimerkiksi tuote ei sisällä raskasmetalleja.  Tuotteesta ei voida jatkossa antaa myöskään lupausta, että se ei allergisoi tai herkistä ihoa, koska sitä ei voida käytännössä täysin taata. Säännöksen mukaan ei voi sanoa myöskään, että tuote ei sisällä esimerkiksi parabeeneja, koska parabeenit ovat täysin sallittuja käyttää kosmetiikassa. Tämä koskee kaikkia muitakin raaka-aineita, jotka ovat kosmetiikassa lain mukaan sallittuja ja turvallisia käyttää. Niitä ei saa jatkossa mustamaalta kyseisillä väittämillä. Tämä on hyvä juttu ja poistaa turhaa kuluttajien pelottelua kosmetiikan markkinoinnissa.

 

Kuvahaun tulos haulle kemikaali sarjakuva

H2O eli vesikin on kemikaali.

Huomioitavaa on myös se, että kaikki edellä kirjoitettu koskee vain EU:n aluetta. EU:n kosmetiikkalainsäädäntö on todella tarkka. Samat säännöt koskevat tietenkin myös muualla toimivia yrityksiä, joilla on liiketoimintaa EU:n alueella. Mikäli ostat tuotteita esimerkiksi Kiinasta netin kautta, et voi olla varma tuotteen sisällöstä tai raaka-aineista. Itselleni ei tulisi mieleenkään ostaa kosmetiikkaa esimerkiksi Amazonista tai Ebaysta mikäli en tunne tuotteen myyjätahoa perusteellisesti. Siellä on paljon myynnissä merkkituotteiden kopioita, joten älä luota siihen, että tuote näyttää ja vaikuttaa tutulta. Se voi olla kaikkea muuta eikä tuotekuvien kopiointiin vaadita suuria ATK-taitoja.

Muistan tutkailleeni Thaimaan reissulla 2013 hotellin suihkussa ollutta shampoota. Sieltä löytyi esimerkiksi ainesosalistasta useampia EU:ssa kielletyksi määriteltyjä parabeeneja. Parabeenien joukossa on hyvin siedettyjä parabeeneja, joita voidaan huoletta ja turvallisesti kometiikassa käyttää ja niitä on myös meillä Suomessa käytössä. Yksi näistä on esimerkiksi mustikassakin esiintyvä metyyliparabeeni. Näiden muutamien hyväksyttyjen ja turvallisten parabeenien lisäksi on ne parabeet, jotka ovat kiellettyjä muun muassa sen takia, että niiden epäillään olevan hormonihäiritsijöitä kehossa. Nimenomaan juuri näitä hormonihäiritsijöitä löytyi kyseisestä shampoosta useampia.

Viimeisinpänä sekoitan pakkaa ottamalla lyhyesti puheeksi vielä apteekeissa myytävän kosmetiikan. Usein kuulen ihmisten sanovan, että he ostavat kosmetiikkansa vain apteekista, koska se on tehokkaampaa, puhtaampaa tai hellävaraisempaa. Kun puhutaan apteekkien kosmetiikkaosastoista ja poisluetaan kaikki lääkeaineita sisältävät tuotteet, niin apteekkikosmetiikka ei eroa niin kutsutusta tavallisesta kosmetiikasta mitenkään. Molempia koskevat samat lait ja velvollisuudet raaka-aineiden ja markkinoinnin osalta. Eri brändit ovat vain valinneet myyntikanavakseen apteekit ja tuotteet brändätään vastaamaan kuluttajien mielikuvia apteekista ostettavasta kosmetiikasta. Usein purkit ovat valkoisia ja kliinisen näköisiä, joka viestittää kuluttajalle puhtaudesta ja tehokkuudesta. Monilla brändeillä on myös erilaisia tuotesarjoja, joista osaa myydään apteekeissa ja osaa perinteisissä kanavissa. Tälläinen brändi on esimerkiksi Lumene.

Summa summarum: Aikamoinen viidakko on koko kosmetiikkamaailma. Kannattaa pitää kieli keskellä suuta ja pyrkiä tekemään kestäviä tuotevalintoja, mutta ei kannata ottaa asiasta kestämäntöntä stressiä ja painetta.

Omat vinkkini tuotteita valitessa ovat:

1)  Mieti minkälainen ihotyyppisi on? Minkälaisia tuotteita juuri sinun ihosi tarvitsee?

2) Mitä tuotteita tarvitset? Purkkien määrän lisääminen ei automaattisesti takaa tulosta. Voisitko valita tuotteita, jotka käyvät moneen tarkoitukseen tai sopivat useammalle perheenjäsenelle? Tällä en tarkoita esimerkiksi 3in1-tuotteita, joissa sama tuote ajaa kasvojen pesun, kuorinnan ja kasvoveden asemaa. En voi ymmärtää näiden tuotteiden toimintalogiikkaa, koska kaikille vaiheilla on aivan eri tehtävät ihonhoidossa ja niihin käytetään täysin erilaisia raaka-aineita. En usko, että yksi ja sama tuote voi puhdistaa, avata ihohuokosia, kuoria sekä samalla rauhoittaa ja sulkea ihohuokosia.

3) Miten tuote on valmistettu? Valitse tuote, jossa on paljon tehokkaita raaka-aineita ja joka siten myös kestää pitkään. Valitse tuote, joka on tuotettu ekologisesti ja eettisesti.

4) Laatu korvaa määrän. Ehdottomasti. Valitse tuotteita, joiden kanssa ei tarvitse läträtä.

5)  Älä usko kaikkea, mitä kirjoitetaan. Suhtaudu erilaisiin lentäviin lauseisiin kriittisesti. Kaikki missä on luonnollisen näköinen paketti tai mainitaan sana ”eko” ei ole automaattisesti ympäristöystävällinen valinta. Lue erilaisia mielipiteisiin pohjautuvia kirjoituksia kriittisellä silmällä.

6) Valitse tuote, jolla on tyytyväisyystakuu. Silloin voit rauhassa kokeilla tuotetta ja mikäli se ei ollut sinun ihotyypillesi sopiva, saat vaihdettua sen toiseen tuotteeseen tai rahat takaisin. Näin kaappeihin ei kerry tuotteita, jotka jäävät käyttämättä.

7) Kierrätä tyhjät purkit niiden tyhjennettyä.

8) Luonto itsessään koostuu kemiallisista alkuaineista ja niiden yhdisteistä eli kemikaaleista. Mikäli joku markkinoi tuotteitaan kemikaalittomina voit päätellä, että hän ei välttämättä tiedä mistä puhuu

9) Valitse tuotteita, jotka sopivat sinulle. Käytän itse mahdollisimman luonnollisia tuotteita, mutta osassa niissä on myös synteettisiä raaka-aineita. Valitsen tuotteet, jotka tehdään eettisesti ja ekologisesti ympäristöä kunnioittaen. Käytän tuotteet loppuun ja kierrätän tyhjät purkit.

Kiitos, kun luit!